Leidinggeven is niet iets om licht over te denken. “Het aansturen van anderen is een cruciaal aspect van leiderschap, dat vaak te weinig aandacht krijgt”, schrijft de professionele coach Rita Sever in haar boek “Supervision Matters: 100 Bite-Sized Ideas to Transform You and Your Business.”
“De kwaliteit van het management is wat een goede van een slechte leider onderscheidt. En hetzelfde geldt voor organisaties, stelt Sever. Natuurlijk wil niemand de zwakke schakel zijn. Maar soms ben je dat wel, zonder dat je het beseft.
Er zijn subtiele tekenen dat je je taken als manager niet naar behoren vervult. Hieronder volgen negen manieren waarop het fout kan gaan.
1. Je geeft dubbelzinnige signalen af richting werknemers.
Als je het ene moment heel joviaal doet tegen ondergeschikten en kort daarop als een bullebak acteert, kom je niet consistent over. Dat kan ten koste gaan van de productiviteit op de werkvloer, stelt Sever. Hetzelfde geldt voor het geven van opdrachten. Als je aan komt zetten met vage instructies en deadlines, en het werknemers vervolgens kwalijk neemt wanneer deadlines gemist worden, schep je verwarring. Zoiets kan leiden tot verzuurde verhoudingen.
2. Je geeft geen feedback.
Sommige leidinggevenden zeggen: “Als je niets hoort, functioneer je goed.” Het komt voor een werknemer dan nogal wezensvreemd over, als die vervolgens opeens ontslagen wordt. Anders gezegd: ook hier is laveren tussen extremen niet wenselijk.
Je kunt best feedback geven die eerlijk, constructief en tactvol is. Sever raadt aan om "snel en specifiek" te zijn met feedback.
Omgekeerd kun je als manager zelf ook om feedback vragen van werknemers. Dat kan heel informatief zijn. "Vraag je werknemers hoe zij jouw stijl van leidinggeven ervaren", raadt Sever aan. "Verdedig jezelf niet. Ga niet in discussie. Luister naar wat er wordt gezegd", schrijft ze.
3. Laat dingen niet sloffen.
Als een werknemer om advies vraagt, zeg dan niet dat je naar het dossier zal kijken als je eigenlijk te druk bent om er aandacht aan te besteden. Dan maak je een slechte beurt, aldus Sever.
4. Je houdt je niet aan de regels van de organisatie.
Als een organisatie richtlijnen heeft voor personeelsmanagement, dan zijn die er niet voor niets. Jij bent niet in de positie om te marchanderen met die richtlijnen.
5. Je houdt geen één-op-één contact buiten functioneringsgesprekken.
Als je alleen één-op-één ontmoetingen hebt met werknemers bij de jaarlijkse functioneringsgesprekken, wek je de valse indruk dat die bijeenkomsten iets heel speciaals zijn. Een goede manager, zo stelt Sever, houdt ook tussendoor regelmatig contact met werknemers om feedback te geven en zaken door te nemen.
Sever raadt aan om het simpel te houden. Ruim om te beginnen bijvoorbeeld 10 minuten per week in. Zorg ook dat zo'n afspraak goed wordt ingepland. "Het is belangrijk dat beiden zich aan zo'n afspraak houden", aldus Sever. "Maak er vooral geen preek van 10 minuten van. Zorg dat je net zo veel luistert, als dat je aan het woord bent."
6. Je trekt sommige werknemers voor.
Als je sommige werknemers weg laat komen met dingen waar je anderen voor berispt - zoals te laat komen en het missen van deadline - krijg je al gauw scheve ogen. Om de indruk te vermijden dat je "oogappels" hebt, is het verstandig om met alle leden van een team individueel koffie te drinken. Zorg ook dat je dan een paar dingen noteert, raadt Sever aan, zodat je daar in de toekomst aan kunt refereren. Zo hou je bij wat je besproken hebt en welke ideeën ter sprake zijn gekomen.
7. Je benadrukt dat anderen voor jou werken.
Als je je negatief uitlaat over werknemers of op een autoritaire manier taken uitdeelt, komt de nadruk op jou te liggen. Een goede leidinggevende ziet ondergeschikten meer als mede-werkers - jullie zetten je samen in voor de organisatie.
8. Je stelt je ontoegankelijk op.
Slechte managers opereren vanuit de gedachte "geef je ze een vinger, dan...". Maar luisteren naar suggesties van anderen is geen overbodige luxe, aldus Sever. Afspraken en vergaderingen zijn belangrijk en daarbij is communicatie de sleutel voor een productieve werkrelatie.
Eén van de manieren om je meer open op te stellen is door vergaderingen te beginnen met iets luchtigs of een kleine quiz, zodat je een ontspannen sfeer creëert.
9. Je zet je niet in voor de doelen van het bedrijf
Als een bedrijf duidelijke doelstellingen en waarden heeft geformuleerd, moet je daar als manager niet laatdunkend over doen. Als jij er al niet in gelooft, hoe kun je dan verwachten dat anderen in het bedrijf dat wel doen?